Välkommen till BestMassage!

Qigong

Qigong betyder "arbete på Qi" och innehåller olika övningar som hjälper att livets energi i kroppen, Qi, påverkas positivt och kontrolleras. När det gäller daoism är den energi som vi bär inom oss sedan födseln, tas upp i cykler och lämnar igen. Qi åtföljs med allt som existerar och händer. Qigong innebär koncentration, rörelse, och meditationsövningar , vars syfte är att stärka kroppens energi och harmonisera. Med hjälp av detta kommer blockeringar i kropp och själ tillåta energi att flöda igen.

Ursprunget till Qigong går tillbaka till den kinesiska kejsaren Huang Di, som praktiserade meditativa övningar, där andningsteknik och inre alkemin spelat en stor roll. Utövandet av Qigong förbjöds under det kinesiska kulturrevolutionen och komm tillbaka på 70-talet igen. Idag är Qigong utbrett igen i Kina och används även i västerländsk medicin. Så det hjälper till att aktivera självläkande krafter i kroppen att hantera stress och stödjer botandet av sjukdomar. Eftersom det antas i traditionell kinesisk medicin att sjukdomar uppstår i vår kropp  av obalans av Yin och Yang så är Qigong utmärkt för att få den tillbaka till harmoni.

I traditionell kinesisk medicin står Qi för aktivitet och vitalitet, andningen är den första energileverantören som står i förgrunden. Dock har Qi i allmänhet flera betydelser som kan sammanfattas som allomfattande energi, består av all materia, men som kan tas upp av mat och andning. En skillnad görs mellan mjuk och hård Qigong i kampsport. Viktigt i övningen är hållning, disciplin och noggrannhet i utförandet för att ta itu med energipunkter i kroppen på ett målinriktat sätt.

Övningarna avser specifika energikanaler i kroppen (meridianer) och varje är avsedda för ett specifikt ändamål. Under övningarna alterneras växelvis element från andningens reglering, visualisering och rörelse utförs. Nedan presenterar vi några korrekta övningar.

Syftet med den första, mental avslappningsövning är att låta Qi sjunka ner. Stå upprätt och sätt fötterna parallella och i axelbredd . Armarna löst hängande bredvid kroppen, med handflatorna utåt. Fokusera din koncentration på svanskotan och föreställa sig att den dras av en vikt ner och nedre delen av ryggen kan därigenom vara lång. Håll huvudet avslappnad och ange att spetsen är den högsta punkten på kroppen som dras upp av en sladd. Var uppmärksam på förändringar i din hållning och ryggrad, som kan nås med denna övning. Rikta uppmärksamheten på insidan av kroppen neråt och känn igen spänningar och smärtsamma områden, för att öppna blockeringar.

Den andra övningen är en andningsövning . Följ din andning och andas djupt i buken, i kraft- och energicentrum av kroppen. Andas avslappnat och föreställa sig hur energin genom inandning från midjan till ryggraden strömmar uppåt och vid utandning flödar nedåt. Föreställ dina andetag som ditt cirkulationsystem som inte tillåter andningspauser mellan inandning och utandning. Om du känner blockeringar i kroppen, försök att bedöma dina andetag med hjälp av din fantasi för att lösa blockeringarna i denna del av kroppen.

I den tredje koncentrationsövningen skall man föreställa sig en roterande boll framför kroppen. Innan en rörelse från dig skall bollen först sättas i rörelse  innan kroppen rör sig. Fördela vikten jämnt på båda fötterna. Föreställ dig hur bollen från mitten av kroppen sakta glider ner och glider in i foten. Växla denna övning till höger ben, lyft den vänstra foten lätt parallellt. Föreställ dig igen den rörliga bollen framför dig som sakta rör sig tillbaka i mittsektionen av kroppen. Upprepa denna övning med den andra foten. Avsluta övningen genom att fokusera igen på bollen i nedre delen av magen, placera händerna på naveln och utför roterande rörelser på buken.

De 5 träningssekvensen Flying Crane - Han Xian Zhuang Qigong, kombinerade övningar från den tysta och den rörliga Qigong, varigenom dansen, meditativa rörelser imiteras. Detta står för ett långt liv, lycka och lojalitet. Syftet med övningarna är för allmän avkoppling, främjande av koncentration och utvecklingen av inre styrka. En del av dessa övningar är "stående kolonn", följt av spontan självrörelse.