Välkommen till BestMassage!

Feldenkrais - Metoden

Feldenkrais - metoden som bygger på resultaten av grundaren Moshe Feldenkrais. Sedan Feldenkrais, utbildad ingenjör, också länge arbetat som judolärare, skrev han flera böcker där han analyserade judo ur ett vetenskapligt perspektiv. Rörelsen var för honom ett uttryck för tänkande, känsla och uppfattning, och detta erbjöd honom det bästa sättet att behandla. Det var avgörande för honom att uppmuntra människor i deras förmåga att självstudera.

Detta är en form av sjukgymnastik, när den främjas genom olika övningar kann läkningsprocesser upplösa spänningar och obehag lindras. Med hjälp av metoden bör utbildning i medvetenhet och uppfattning om rörelser i vardagen och på så sätt motverka negativa rörelsemönster. Besvär tillskrivs vissa rörelsemönster och korrigerar dessa brister genom alternativa rörelse möjligheter. Konceptet bygger på "ekologisk lärande", som enligt Feldenkrais, kan fortsätta efter barndomen .

Metoden innebär två olika tekniker, som kallas "funktionell integration" och "medvetenhet genom rörelse". I grupper blir studenterna riktade till tekniken "medvetenhet genom rörelse" verbalt genom en serie enkla rörelser, som pekar på några detaljer, uppmärksamhet och därför tränas uppfattningen. Du uppmanas att lyssna till sitt inre och därmed veta om övningarna är förknippade med trevliga eller obehagliga känslor. Deltagarna utforskar sina vardagliga rörelser och känner förändringen genom alternativa rörelser. De små rörelserna slutler ofta samman till en större, som sedan kan utföras med större lätthet.

Den "funktionella integrationen" utförs med en enda elev med hjälp av icke-verbal, fysisk kommunikation, exakt touch och mjuka rörelser. Rörelse sammanhang känns här, i stället för att förklaras muntligen. I individuell undervisning av förblir elever passiva, lär sig att ta itu med de rörelser för att använda nya processer och att förändra synen på kroppen positivt.

Applikationerna omfattar och inkluderar bland annat hälsovård, smärtbehandling, som till funktionshindrade och rehabilitering. Det är målet att återfå full rörlighet efter begränsningar och för att få den mentala och fysiska friskhet till ålderdom. Eftersom Feldenkrais - metoden förbättrar kroppskännedom och verkar för sunda och effektiva rörelsesekvenser , är den lämplig för alla personer, oavsett ålder eller atletiska och kan anpassas individuellt till den aktuella funktioner. Feldenkrais kan vara intressant för musiker, dansare och idrottare, eftersom deras prestanda ökas och övningarna har en stressreducerande verkan.

För att få en inblick i metoden, kan du utföra följande kort träning. Bekanta dig i förväg medvetna om att rörelserna bör ske långsamt och smidigt och utan ansträngning.

Sitt på golvet och böj vänster ben framför kroppen. Högra underbenet bakåt. Vrid överkroppen och huvudet åt vänster tills du lyfter benet och utför en roterande rörelse i bäckenområdet till vänster. Stöd armarna i sidled och gå tillbaka långsamt till utgångsläget . Rörelsen bör komma från benet och bäckenet. Efter avslutad träning, känner du rörelser och fundera på vad som har förändrats. Utför övningen med den andra sidan också. Rörelsen ska alltid utföras så försiktigt som möjligt och utan ansträngning.